Lightweight Design, Materials and Technologies

    Not just better - lighter, too

    The vehicle developer is spoilt for choice: does he go for steel-intensive composite construction, a multi-material mix (hybrid design) or ultra-lightweight design? At what point is the use of carbon composites (CFRP) or aluminium worthwhile, or is additive manufacturing a suitable option? And there is one condition that lightweight design must always meet: acceptable manufacturing costs.
    In addition, the growing number of derivatives, autonomous driving, alternative drive systems and the increasing demands being made on passive safety must also be taken into account. Therefore, heterogeneous, flexible lightweight concepts are called for.

    The EDAG Group knows the answers to these questions

    The Lightweight Design, Materials and Technologies Competence Centre develops solutions for multi-material and hybrid designs, interlinked processes and high-performance production. In addition, we automate production and joining technologies, reduce process times and cut the cost of the entire process chain. 

    As an all-round service provider, EDAG develops sustainable strategies – from recycling and reparability to testing and measuring methods. 
    Our customers benefit from the simulation tools we have developed in-house which, due to the fact that they identify the parameters of multi-material systems, CFRP or light alloys in the early project definition phase, deliver valuable information. Our comprehensive understanding of the complete vehicle enables us to find the most effective application for every material.

    In addition, we have extensive knowledge of and project experience in the field of production quality additive manufacturing.

     

    Articles

    Articles published by members of our project team.

    more

    Prozesskette für die generative Fertigung von Aluminium-Leichtbaustrukturen.
    ATZ 09.2018 120. Jahrgang. Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Emmelmann, Cl.; Feuerstein, M. und P. Scheller

    Additiv gefertigtes Leichtbau-Haubenscharnier.
    Sonderausgabe 120 Jahre ATZ, Leichtbau. 08.2018. Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Klemp, E.; Mehmert, P. und S. Flügel

    Additiv gefertigtes Leichtbau-Haubenscharnier. Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Lightweight.design 3.2018. Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Klemp, E.; Mehmert, P. und S. Flügel

    Basis für den industriellen 3D-Druck in Stahl.
    wt Werkstattstechnik online Jahrgang 107 (2017) H. 07-08.
    Springer-VDI-Verlag GmbH & Co. KG, Düsseldorf
    Hillebrecht, M.; Uhlenwinkel, V.; von Hehl. A.;  Zapf, H und B. Schob

    Inkrementelles Schwenkbiegen für skalierbare Leichtbaustrukturen
    ATZ 05.2017, 119. Jahrgang Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Knappe, A.; Frohn, P. und B. Engel

    Konzepte für die Zukunft: wie eine Einzelradaufhängung annähernd gewichtsneutral integriert werden könnte?
    lastauto omnibus 10/2016
    J. Seifert

    Leichtbau durch Multimaterialsysteme im ultraleichten Wagenkasten.
    lightweight.design 4. 2016. Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Orloff, S.; Brandhorst, M. und D. Kuhn

    Multi-Material-Systeme für Karosserie-Aussenhautbauteile von Nutzfahrzeugen.
    ATZ 05.2016 118. Jahrgang Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M., Spiegel, A., Wafzig, F., Gieh und U.  Fehrenbacher

    Scheinwerfer 2025 Bionisch inspiriert und generativ gefertigt
    ATZ 02I2016 118. Jahrgang, Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M:; Zander, K.; Sokolow, D.; Schwarz, W. und M. Frohnapfel

    Hybrides Leistungselektronikgehäuse. Wege zum wirtschaftlichen Einsatz der laseradditiven Fertigung.
    Lightweight Design 5/2015. Springer Vieweg Verlag, Wiesbaden (2015)
    Hillebrecht, M., Spiegel, A., Emmelmann C. und F. Beckmann

    Funktionsintegrierte, bionisch optimierte Fahrzeugleichtbaustruktur in Flexibler Fertigung.
    aus ATZ 10.2015, Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Ohlsen, J.; Herzog, F.; Raso, S. und C. Emmelmann

    Herstellung von Karosseriebauteilen aus Magnesiumblech. ATZ 11/2015.
    Springer Fachmedien Wiesbaden.
    Hillebrecht, M.; Kiel, B.; Letzig, D. und S. Yi

    EDAG Insights Whitepaper „Generative Fertigung / Additive Manufacturing”
    Exponat des Genfer Automobilsalons EDAG Genesis 2014.
    EDAG Insights

    Laseradditive Fertigung von multifunktionalen Komponenten.
    Lightweight Design 1/2014. Springer Vieweg Verlag, Wiesbaden. 2014.
    Hillebrecht, M., Reul, W., Emmelmann C. und J. Kranz

    Leichtbau für mehr Energieeffizienz. Automobiltechnische Zeitschrift 03.2013.
    Springer Vieweg, Wiesbaden, 2013
    Hillebrecht, M., Hülsmann, J., Ritz. A. und Udo Müller

    Faserverbundkonzept für ein Cabrio Dachmodul. Automobiltechnische Zeitschrift Produktion 03.2012.
    Springer Vieweg, Wiesbaden, 2012
    Sandler, J.; Dallner, C., Hillebrecht, M. und W. Reul

    Stahl-Leichtbau für das FutureSteelVehicle. Automobiltechnische Zeitschrift 05.2012
    Springer Vieweg, Wiesbaden, 2012
    Ten Broek, C.; Singh, H. und M. Hillebrecht

     less